Ahad, 15 November 2009

Kehidupan di Kolej 5




Tahun pertama sesi 97/98 aku menginap di kolej 8. Mulai tahun kedua, aku diberi pula menginap d kolej 5. Bermula kehidupan aku di kolej baru yang rata-ratanya pelajar yang menyertai PALAPES. Aku bersahabat baik dengan Saidil Mazlan,Hairolnizam Ce Sab dan Rosli Jarkasi. Semua mereka kini sama seperti aku, bertugas sebagai guru. Kami semua sama-sama pelajar Sains Sukan, satu PALAPES, dan sebagai teman bilik kediaman. Begitulah akrabnya kehidupan kami di kolej lima dulu. Tapi, aku seorang ni lain sikit. Kerja terpaksa mengikut jadual yang ketat setiap hari. Setiap hari dan masa, aku banyak menghabiskan masa berada di sekretariat MPPUM untuk menguruskan hal ehwal kebajikan mahasiswa.Sebelah petang pula, Dr.Azrai selalu memanggil aku dari bawah untuk bermain hoki bersamanya. Syok juga ada masa untuk melepaskan tension. Bila berpeluh, terasa sihat pula badan dan fikiran. Biasanya 6-10 pelajar akan menyertai kami untuk bermain hoki di luar dewan makan kolej ke 5. Biasanya, pelajar lain berlumba-lumba untuk makan nasi,aku pula sibuk mengisi makanan (tapaw)untuk dimakan waktu malam. Mana boleh makan kenyang untuk bermain, nanti termuntah pula. Kadangkala aku perlu menguruskan program kolej yang disertai termasuklah pada sebelah malam berdikir barat. Begitu juga di pusat sukan. Sebagai JUO PALAPES pula,banyak juga masa untuk aku korbankan. Begitulah kehidupan aku di kolej 5. Semuanya sibuk. Biasalah, tak ada gaji pun. Tapi semuanya itu membuatkan aku matang untuk melakukan sesuatu. Cuma aku selalu mengingatkan diri sendiri, buat kerja mesti bertanggungjawab, ada pahala dan keberkatan disebalik semua itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan